Ik wordt er gek van!

28-11-2023

Schrijffouten, dt-fouten, een overdaad aan komma's of net te weinig leestekens…

Onlangs kreeg ik een mailtje van een bedrijf dat ik nog niet kende. Het was me niet meteen duidelijk wat het opzet was. Was er interesse in mijn aanbod of was het eigenlijk een vorm van koude acquisitie? (Zonder dat er ooit eerder contact is geweest, bellen of mailen met het opzet er een betalende klant uit te halen).

Inhoudelijk deed het dus al vragen rijzen. Wat een groot probleem is als je net op die manier klanten probeert te lokken.

Wat me meteen opviel was het aantal schrijffouten in de mail. En dan heb ik het niet over de klassieke dt-fouten die iedereen al eens maakt. De eerste zin heb ik 3 keer moeten lezen om te weten wat er nu precies gezegd werd. Uit nieuwsgierigheid heb ik de website van het bedrijf bezocht.

BAM! De pagina opent en zonder te scrollen zag ik al direct 2 spellingsfouten!

Op de site stonden verschillende linken naar sociale media. Ze werkten niet. Ik trap een open deur in als ik zeg dat dit niet ok is. Dan maar de zoekfunctie van Facebook en Instagram gebruiken. Het enige resultaat was een pagina op Facebook van een ander bedrijf van dezelfde zaakvoerder.

Mocht je je afvragen waarom ik zoveel werk steek in het zoeken naar info over dit bedrijf dan kan ik je geruststellen. Het is geen ongezonde nieuwsgierigheid of verveling. Het toeval wil dat ik interesse heb in enkele producten die in het aanbod van dit bedrijf zitten en ik ga niet met de eerste de beste in zee. Mijn zoektocht naar leveranciers was nog niet begonnen. Dan vind ik het best handig als ze zich zelf op mijn pad werpen want dat spaart weer wat zoekwerk uit. Ironisch, niet? 

Dit bedrijf lijkt het op het eerste zicht goed te doen. Je vindt op de site veel positieve reviews terug waarin de klanten niet alleen de kwaliteit van de producten aanhalen maar ook aangeven zich begrepen en geholpen te voelen. 

Dat is toch waar het om draait?

Iedereen maakt schrijffouten. Ik ook. Onlangs nog in een Engelse tekst. Ik was oprecht beschaamd toen iemand me er op wees want ik ben er (een beetje) allergisch aan en ik wist hoe het correct geschreven werd. Ik had er gewoon "overgelezen". Schrijffouten komen massaal voor in verschillende vormen. Typ-, spel- of taalfouten, het maakt niet uit. Posts of comments op sociale media lezen is soms een uitdaging maar vaak ook gewoon hilarisch. Zelfs in krantenartikels staan er soms schrijffouten. Een plek waar ik ze in elk geval niet verwacht.

Er zijn al studies gedaan om uit te vissen waarom bepaalde schrijffouten zo vaak voorkomen. Eén van de oorzaken die werd aangehaald is het werkgeheugen van de mens dat te vol zit. Je hersenen grijpen dan terug naar de schrijfwijze die het vaakst voorkomt.

Waarom maak ik dan zo een punt van die schrijffouten?

Als je de lat hoog legt voor de producten of diensten die je aanbiedt dan is het logisch dat je dit ook doet in je communicatie. Je website, je sociale media, je mails, je offertes,… 

Stel jezelf de vraag: "Welke indruk wil ik nalaten?"

Wanneer je doelgroep daar niet van wakker ligt en jij kan ermee leven dan is het mogelijks geen probleem. Je moet authentiek zijn als ondernemer. Jezelf zijn. En daar horen die schrijffouten dan gewoon bij. Of niet?

Als ondernemer draag je veel verschillende petjes. Je kan niet in alles even goed zijn. Het erkennen van je minder sterke kanten en daarvoor hulp inschakelen kan net het signaal zijn dat je het ondernemerschap serieus neemt. Dat je het goed wilt doen op alle vlakken. Dat je kwaliteit belangrijk vindt. Niet alles wat je zelf doet, doe je beter. (zie mijn vorige blog ;)) 

Wil je kwaliteit aanbieden van A tot Z dan kan het geen kwaad je teksten nog eens na te (laten) lezen. Het is niet omdat je doelgroep er niet van wakker ligt dat je schrijffouten mag laten voor wat ze zijn. Een kwalitatieve tekst draagt bij aan je positieve professionele uitstraling en is meer dan een tekst zonder schrijffouten.

Onlangs vertelde iemand me: "Die ChatGPT, dat is het einde voor copywriters." Tja dat is mogelijk. In de toekomst. Als de mogelijkheden uitbreiden en de kwaliteit ervan verbetert. Want ChatGPT is geen wondermiddel en er zijn valkuilen.

De resultaten zijn soms echt indrukwekkend maar je moet nog steeds tijd en energie investeren. En geld als je een stapje verder wilt gaan.

Bovendien geef je met je schrijfstijl weer wie jij bent en waar jij voor staat. Artificiële intelligentie slaagt er vaak niet in de juiste nuances te leggen. Of legt ze juist helemaal verkeerd. Het proces van teksten schrijven is meer dan enkele woorden "op papier zetten". Het vraagt denken, begrijpen, het leggen van verbanden en het kunnen uitdrukken van emoties en gedachten. Iets wat AI nog steeds niet kan. Inhoudelijk kan de info in de tekst wel correct zijn maar als je het leest voel je dat jij dit niet geschreven hebt. Je hebt dus nog steeds werk om jouw ziel in de tekst te verwerken.

Ik zeg bewust "kan correct zijn" want dat is het ook vaak niet! De software baseert zich op data afkomstig van het internet. Yep, dat internet waar nu net ook veel onjuiste info op te vinden is. Je zal dus de gegenereerde teksten ook inhoudelijk moeten controleren.

Tevens dreig je door de mand te vallen bij een eerste persoonlijk contact. De indruk die klanten krijgen bij het lezen van "jouw teksten" is vaak de reden waarom ze de volgende stap zetten en contact opnemen. Door het schrijven van een tekst voor je website, blog, nieuwsbrief enz. toon je je expertise die verder reikt dan de technische aspecten van je product of dienst. Klanten kiezen voor jouw stijl, jouw manier van aanpakken of benaderen. Die kwinkslag in de tekst of je woordkeuze dragen hier aan bij. 

Mensen hebben nog steeds het liefst contact met mensen. 

Als blijkt dat je dan toch niet zo veel van het onderwerp afweet als je laat uitschijnen of je weet eigenlijk niet zo goed meer wat er in de tekst stond dan smelt die goede eerste indruk weg.

Met een copywriter samenwerken biedt meer mogelijkheden. Geef je enkel een onderwerp aan en verder carte blanche? Of geef je een onderwerp en enkele kernwoorden? Schrijf je zelf de tekst in grote lijnen en laat je die verder uitwerken? Of schrijf je de tekst volledig uit en laat je die enkel nalezen op fouten en leesbaarheid? Het kan allemaal.

Het belangrijkste voordeel is dat het een samenwerking is. Je kan feedback vragen en geven. Hoe komt de tekst (of de auteur) over, welk gevoel krijg je erbij en is de boodschap duidelijk? Is deze tekst geschikt voor mijn doelgroep? Allemaal vragen die software niet goed kan beantwoorden. En die er voor zorgen dat het nog steeds jouw tekst is waar jij met zekerheid achter staat, ook al heb je die niet (volledig) zelf geschreven. Een tekst die uitstraalt waar jij en je bedrijf voor staan.

Dit geldt niet alleen voor je informatieve teksten of posts maar ook voor je zakelijke teksten. Hoe serieus kom je over met schrijffouten in je offerte of algemene voorwaarden?

Chatgpt? Ja het kan. Maar beschouw het niet als een snelle en gemakkelijke oplossing tenzij je enkel de schrijffouten eruit wilt halen. Daar bestaan ook andere hulpmiddelen voor.

Schrijffouten? Niemand is er vrij van dus je moet niet meteen in een kramp schieten als je er eentje ontdekt. Jij bepaalt zelf in welke mate je ze toelaat in je communicatie. Zowel professioneel als privé. Kijk in de eerste plaats naar het grotere plaatje. Wat wil je bereiken? Zo typt mijn echtgenoot bewust fouten als hij mij een berichtje stuurt. Enkel en alleen om mij op mijn paard te zetten. 

Doe dus vooral datgene waar je zelf gelukkig van wordt 😉.

O ja, dat bedrijf dat me die mail heeft gestuurd? Ik heb meer info gevraagd. We zijn intussen al een paar weken verder en ik heb nog geen reactie ontvangen… Dat wordt dus verder zoeken. 

Mijn eerste indruk was juist…



Vragen of opmerkingen? Laat het me weten via onderstaand formulier: