Etiquette op sociale media

08-07-2023

In mijn vorige blog had ik het over ghost followers en hoe die de kwaliteit van je account als ondernemer kunnen beïnvloeden. Als het over kwaliteit gaat dan heb ik nog een mooi stukje toe te voegen. De ongeschreven regels. Of noem het "etiquette bij gebruik van sociale media".

De meeste zul je waarschijnlijk al kennen. Niet te veel selfies, gebruik de juiste hashtags, post regelmatig maar ook niet te veel, …

Je weet nu dat je engagement rate weldegelijk een belangrijke rol speelt in je zichtbaarheid. Er bestaan ook een aantal (ongeschreven) gedragsregels die hiertoe kunnen bijdragen. Ik geef je er een paar mee die je gemakkelijk kan toepassen. 

Val op in het online overaanbod en onderscheid je van je concurrenten die enkel maar online "aanwezig zijn".

Antwoord op relevante comments (reacties)

Het is sociale media, niet éénrichtingsverkeermedia. Het is de bedoeling dat er interactie is.

Volg je volgers

Hoe wil je anders je (ideale) klant leren kennen? Zo pik je ook snel nieuwe trends op. Je bent mee met het verhaal van je doelgroep.

Like relevante posts

en laat zelf ook eens een reactie achter bij de accounts die je volgt. Jij vindt het toch ook fijn als je een like krijgt? Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden ;)

Zorg dat je reactie past bij de post

Niks zo vervelend als een duimpje of happy emoji bij droevig nieuws. En ja, dat duimpje bevestigt vooral dat je het bericht gelezen hebt maar er bestaan intussen genoeg emoji's die beter passen bij de boodschap die gedeeld wordt. Maak je per ongeluk een fout dan kan je dit gemakkelijk en snel herstellen. En slechts enkele woorden typen kan een wereld van verschil uitmaken. Ook bij goed nieuws uiteraard!

Gebruik "DM" verstandig

Een nieuwe volger? Iemand die enkele van je posts een like geeft? Stuur niet onmiddellijk een "standaard" Direct Message. Dat komt echt wel opdringerig over. En een tekst die "iedereen" krijgt bezorgt niet dat speciale gevoel van aandacht dat je eigenlijk wil overbrengen. Doe het enkel als je weet dat je doelgroep dit wel fijn vindt of als het aanzet tot actie.

Gebruik niet zomaar foto's van iemand anders

En al zeker niet zonder tag. Het mag niet (echt niet) en het is ook niet zo beleefd. Het kan je bovendien een pak geld kosten omwille van auteursrechten.


Het is niet de bedoeling dat je als een gek likes gaat uitdelen of anderen begint te volgen.

Maar wees eens eerlijk, als je geniet van de aandacht die je krijgt dan mag je best zelf ook wat aandacht geven aan anderen. En niet om je engagement rate "artificieel" op te krikken. Doe het omdat je een betrokken ondernemer wilt zijn. Een ondernemer die zijn/ haar klanten kent en interesse toont. Je houdt op die manier ook de vinger aan de pols. Je weet wat er leeft, je merkt de trends sneller op en je ontdekt misschien een nieuwe doelgroep. Die kennis kan je vervolgens zelf gaan toepassen in je contentmarketing waardoor je potentiële klanten aantrekt, behoudt en idealiter omzet naar betalende klanten. 

Met elke like die je uitdeelt of comment dat je geeft… verschijnt jouw naam in iemands meldingen. En kunnen anderen zien dat je hebt gereageerd. Maw je bent zichtbaar. Vergelijk het met het uitdelen van gadgets met je logo op. Dat doe je toch ook om zichtbaar te zijn en niet omdat je bang bent dat je klanten te weinig stylo's of draagtassen hebben. 

Online zichtbaarheid is belangrijk in je marketingstrategie maar dit geldt evengoed voor offline zichtbaarheid. 

Als je op zoek bent naar materiaal voor je offline marketing, check dan zeker de website van N'accent uit Evergem ( www.naccent.be ) Je mag er naast kwaliteit ook rekenen op een vriendelijk onthaal.